Varmeste anbefaling af SOR Hundeskole!

af hundeejer Jan Larsen, maj 2007

Vi er en familie på 4, der med 2 katte længe havde haft lyst til at få en hund. Et tungtvejende argument var også at vores børn på 10 og 14 år ikke skulle komme hjem hver dag til et stort tomt hus.

Vi havde læst en del på nettet og valget af race var en svær opgave. Imidlertid blev vores opmærksomhed henledt på Danmarks dyre-internater, og tanken om at kunne hjælpe en hund her fra vandt simpelthen. Så trods advarsler om, at man ikke ved, hvad en sådan
hund har været igennem osv. osv. (dog også positive erfaringer), fandt vi Buster, som var knap et halvt år gammel og en blanding af en flatcoated og en labrador. Der sku blot ét besøg til – og Buster sku’ bare være vores! Det valg har vist sig at være rigtig godt, og det var som om, at han fra dag ét bare har været taknemmelig over at være kommet ind i vores familie.

Buster var som 6 måneders hund en frisk dreng, der bestemt trængte til at blive opdraget, – og det skulle vise sig, at 90 % af det, der skulle læres, var hans familie der skulle lære!

Vi blev af venner anbefalet SOR Hundeskole – og det er en anbefaling, vi kun varmt kan bringe videre! Vi har aldrig før haft hund, så vi tilmeldte os hos Lise, som bød hele familien velkommen. Det gav mening, at vi alle kunne deltage – for vores hund skulle jo gerne lystre os alle! Logik!

Den første træningslektion var et mareridt, fordi Buster hev og sled i snoren for at komme hen til de andre hunde, eller også teede han sig på anden vis – og tanken om at skulle fortsætte var ikke særlig sjov, men vi holdt gudskelov ud – og Lise fik os opmuntret til at komme igen….og de efterfølgende træningsgange gav fremskridt hver eneste gang!

Vi lærte at sætte grænser for Buster, og hvor er det dog væsentligt i alt, hvad man foretager sig med sin hund, at man hele tiden kan det med enkle midler.

Foredragene, Lise afholder, gav os så meget forståelse for at aflæse hundesprog og omgås hunden til daglig. Igen logik!

Som hundeejer har man virkelig brug for ind imellem at få fortalt, hvad der er rigtigt og hvad, der er forkert – og det er Lise god til! Det kan ikke nytte noget, at man kun ser dyret som sin lille kæledægge, hvis man, når den bliver større, skal kunne holde den ud!

Lise siger tingene ligeud.

En ting Lise ret hurtigt konstaterede var, at der var schæferhund i Buster. Vi har desværre nok altid haft nogle fordomme imod schæfere, men nu elskede vi jo Buster, og når vi så oplevede Lises egne pragtfulde schæfere, som er meget velopdragne og med dejlige sind – så blev de fordomme manet til jorden! Herligt er det faktisk også at se – at selvom de er så opdragede, så er de stadig hunde, som også kan træde ved siden af :o))

Buster er nu 1½ år gammel og efter at ha’ gennemgået de 2 kurser Pack Bonding 1 og 2 - og trods den lømmelalder, han er i, lystrer han nu langt de fleste kommandoer. Han kommer, når vi kalder, - vi kan dække ham af, - han bliver indenfor de af os afgrænsede områder, og han går ikke udenfor, selvom der går andre hunde eller katte på vejen.

Lidt cirkuskunster har han da også lært – rulle, zig zagge mellem benene osv. - til stor glæde for familien, når vi skal vise, hvilken dygtig hund, vi har!

Vi stilles stadig overfor udfordringer, vi ikke lige ved, hvordan vi tackler – og her er Lise stadig altid behjælpelig med gode råd og vejledning, når vi griber telefonen og ringer til hende.

Pt. er vi nået dertil, at vi nok tilmelder os kursus 2 igen – Buster elsker det jo – og det gør vi også!