Pedro´s forvandling

- en schæferhund fra slagsbror til afslappet.

Af ejer Kenny Mortensen, februar 2019

Pedro er nu lidt over 3 år. Kurset ”Pack Bonding 2 / Lydighed & Adfærdsforståelse for Fortsættere” er gennemført uden brug af line, og til ”Gå Tur & Træn” ( et drop in tilbud i SOR Hundeskole ) løber han i dag fri med andre hunde, uden at han tager kontakt, og uden der er optræk til ballade. Han har god kontakt til mig, og han er indkaldssikker, men sådan har han ikke altid været…

Jeg tog kontakt til Lise, SOR Hundeskole, sommeren 2017 grundet Pedro havde udviklet en dårlig adfærd overfor fremmede hunde. Tung vejrtrækning, rejste børster, knurren og trækken frem i linen ved synet af andre hunde.

Som hvalp var han blevet trumlet ned af 2 store hunde, der løb frit. Jeg tænkte selv, at den hændelse var medvirkende til hans adfærd nu.

Pedro var trænet i en anden hundeklub på hvalpe- og unghundehold og var egentlig okay lydig, så længe vi var på træningsanlægget, men når vi gik ud af døren hjemme i villakvarteret, så var der begrænset kontakt til ham, og ved synet af andre hunde, var der ingen kontakt!

Vi havde lige fået barn og kørete med barnevogn, og en begyndende voksen schæfer med den adfærd duede ikke.

Da størstedelen af samværet med vores hund foregår andre steder end på et træningsanlæg, og jeg selv var ved at opgive Pedro, søgte jeg internettet tyndt for at få hjælp. Med en hvis skepsis for selvudnævnte ”hundeguruer”, tog jeg kontakt til Lise i SOR Hundeskole, da jeg kunne se, at hun selv havde brugshunde.

Efter en telefonisk samtale med Lise, blev vi enige om en konsultation hjemme hos hende. Der blev tegnet og fortalt omkring hendes Pack Bonding koncept, og jeg sad og tænkte, at meget af det, hun forklarede, var da sund logik.

Da min hund f.eks. sprang ud af buret i bilen, lige så snart lågen blev åbnet (som han selvfølgelig gjorde, da Lise kiggede) og ikke havde respekt for et ”bliv-signal”, så skulle jeg nok hellere ikke forvente at have kontakt til ham, når vi gik tur.

Vi blev introduceret til den lange line, og efter at have set Lise styre min hund samtidig med, at hendes egne 2 hunde rendte rundt i nærheden af ham, fik jeg fornyet kampgejst.

Vi startede på Pack Bonding 2 holdet. De første mange gange følte jeg, at det var en kamp at holde kontakten til Pedro iblandt de andre hunde, men sammen med den hjemlige træning har jeg hele tiden følt, at der var progression i hans lydighed, - hans kontakt til mig og hans ageren over for andre hunde. Jeg har mange gange bandet og svovlet over den lange 10 m line, som bliver trukket igennem vand, sne og mudder og vikler sig omkring mine ben, men tænk sig at en simpel snor på 10 m kan give så meget i træning af indkald og have hunden ”fri” på en sikker måde.

Vi har gennem tiden vekslet imellem Pack Bonding 2-kurset ( for fortsættere ) og Pack Bonding 3-kurset ( selvtræning med mulighed for vejledning for øvede ), som giver os mulighed for træning i kontaktøvelser blandt alverdens hunde og brugsspecifik træning.

Til ”Gå Tur & Træn”, som SOR Hundeskole også tilbyder, har jeg kunne teste ham i den virkelige verden og i et miljø, der ikke kan genskabes på en træningsplads, og det er på disse gåture, jeg virkelig har set udviklingen i Pedro. Har man interesse i hundens signaler, så er der rig mulighed for at se hundenes kommunikation til hinanden og blive klogere på sin egen hunds signaler.

Udviklingen af Pedro har været enorm. Jeg er ikke i tvivl om, at det er takket være den virkelighedsnære træning, som SOR Hundeskole tilbyder, hvor hund (og fører) lærer at navigere rundt på en træningsplads og på dagligdags-turene.

Det har været en lang rejse, og jeg har stadig ting, jeg ønsker at træne Pedro til at blive bedre til, men vi er godt på vej, og nu har vi værktøjet til at træne ham.

Stor tak til Lise, hjælpetrænere og andre kursister.